اخبار

تلسکوپ‌های فضایی وب و هابل تصویری رنگارنگ از کیهان ثبت کردند

تلسکوپ‌های فضایی جیمز وب و هابل برای مطالعۀ یک خوشۀ کهکشانی گسترده به نام MACS0416 با همدیگر همکاری کردند. تصویر پانکروماتیک به دست آمده، نور مرئی و مادون قرمز را با هم ترکیب کرده تا یکی از جامع‌ترین نماهایی را فراهم آورد که تاکنون از کیهان گرفته شده است. خوشۀ کهکشانی MACS0416 حدود 4/3 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد، یک جفت خوشۀ کهکشانی در حال برخورد است که در نهایت با هم ترکیب می‌شوند و خوشۀ بزرگ‌تری را تشکیل می‌دهند.

این خوشه اولین مورد از مجموعه‌ نماهای بی‌سابقه و فوق عمیق کیهان از برنامۀ مشترک هابل به نام میدان‌های مرزی بود که در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد. هابل در جستجوی برخی از کم‌نورترین و جوان‌ترین کهکشان‌های کشف شده، پیشگام بود. حالا در کنار دید نور مرئی هابل دید فروسرخ وب نیز به‌طور قابل توجهی این قابلیت را تقویت کرده است.

برای ایجاد تصویر، کوتاه‌ترین طول ‌موج‌های نور، آبی، طولانی‌ترین آن‌ها، قرمز و طول موج‌های میانی، سبز کد گذاری شده‌اند. گسترۀ طول موج‌ها، از 0/4 تا ۵ میکرون، چشم‎‌‌انداز واضحی از کهکشان‌ها را به وجودآورده است.

این رنگ‌ها سرنخ‌هایی از فواصل کهکشان‌ها به دست می‌دهند: آبی‌ترین کهکشان‌ها نسبتاً نزدیک‌اند و اغلب به ستاره‌زایی شدید اشاره دارند، که هابل به بهترین شکل آن را تشخیص داده است. اما کهکشان‌های قرمزتر را که دورترند، وب تشخیص داده است. برخی کهکشان‌ها نیز بسیار قرمز به نظر می‌رسند، زیرا حاوی مقدار زیادی غبار کیهانی هستند که رنگ‌های آبی‌تر نور ستاره‌ها را به خود جذب می‌کنند. ستاره‌شناسان MACS0416 را خوشۀ کهکشانی درخت کریسمس نیز می‌نامند، زیرا رنگارنگ است و نورهای سوسوزنی که در آن دیده می‌شود.

مترجم: عاطفه خدابنده

ویراستار: نازنین‌زهرا بابایی

منبع: ناسا

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *