رویداد

ملاقات زهره و پروین؛ مقارنه سیاره زهره و خوشه پروین در آسمان شامگاهی

مقارنه سیاره زهره و خوشه پروین در آسمان شامگاهی

ملاقات زهره و پروین؛ مقارنه سیاره زهره و خوشه پروین در آسمان شامگاهی

زهره به ملاقات پروین می‌رود!

احتمالا در این شب‌ها ستاره پرنوری که پس از غروب خورشید در غرب آسمان می‌درخشد توجه شما را به خود جلب کرده باشد. این جرم پرنور در واقع سیاره زهره است که در حال حرکت به سمت بیشترین کشیدگی شرقی‌اش از خورشید است و در شرایط رصدی مناسبی قرار دارد. روشنایی زهره در حال حاضر حدود منفی ۴ است و از تمام ستارگان آسمان شب پرنورتر است.

زهره در هفته جاری در مسیر حرکت خود از نزدیکی خوشه زیبای پروین عبور می‌کند و در این شب‌ها فرصت رصد این دو جرم را در نزدیکی یکدیگر داریم. در روز شنبه ۱۹ فروردین، فاصله ظاهری این دو جرم حدود ۴ درجه است و در شب‌های بعد این فاصله به تدریج کاهش می‌یابد.

 

بیشتر بخوانید: حلقه‌ها و عوارض جو اورانوس در تصویر جدید تلسکوپ جیمز وب

 

در شامگاه سه‌شنبه ۲۲ فروردین جدایی زاویه‌ای این دو جرم در حالت کمینه به ۲ درجه می‌رسد و می‌توانید شاهد مقارنه زیبای سیاره زهره و خوشه پروین باشید. زهره و خوشه پروین حوالی ساعت ۲۱:۴۵ غروب می‌کنند و تا این زمان برای رصد آن‌ها فرصت دارید.

علاوه بر سیاره زهره، این شب‌ها جرم نسبتا پرنور دیگری نیز در نزدیکی افق غربی دیده می‌شود که سیاره عطارد است و در بیشترین کشیدگی شرقی و شرایط رصدی ایده‌آل قرار دارد. توجه داشته باشید که برای رصد عطارد به افق غربی باز و بدون غباری احتیاج دارید.

نویسنده: امیرعلی مومنی

اپلیکیشن و مجله آوا استار
رسانه تخصصی نجوم و ستاره‌شناسی در ایران

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *