اخبار

استارشیپ امروز به پرواز درمی‌آید

پرتاب استارشیپ

استارشیپ امروز به پرواز درمی‌آید

اسپیس ایکس امروز نخستین مأموریت آزمایشی مداری فضاپیمای استارشیپ را انجام می‌دهد. پنجرۀ پرتاب ۱۵۰ دقیقه‌ای امروز دوشنبه ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران باز می‌شود. شما می‌توانید برای مشاهدۀ پرتاب این فضاپیما به این لینک مراجعه کنید.

استارشیپ از یک پیشران مرحلۀ اول به نام Super Heavy و فضاپیمای استارشیپ ۵۰ متری در مرحلۀ بالاتر تشکیل شده است. هر دو این‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که بتوان دوباره از آن‌ها استفاده کرد و هر دو از موتورهای رپتور اسپیس ایکس قدرت می‌گیرند: ۳۳ موتور برای سوپر هِوی و ۶ موتور برای استارشیپ.

پرتاب درجنوب تگزاس در روستای بوکا چیکا انجام می‌شود و اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش رود، ۸ دقیقه پس از پرتاب، نمونۀ آزمایشی سوپر هِوی با نام بوستر ۷، در خلیج مکزیک، حدود ۳۲ کیلومتری تگزاس، فرود می‌آید. درهمین‌حال مرحلۀ بالایی فضاپیما یعنی شیپ ۲۴ به پرواز ادامه می‌دهد و یک گردش جزئی به دور زمین، پیش از فرود در اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی، خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید: ناسا و آژانس فضایی کانادا فضانوردان ماموریت آرتمیس 2 را معرفی می‌کنند

بعد از این پرتاب استارشیپ قدرتمندترین موشکی خواهد شد که تاکنون به پرواز درآمده است. این موشک هنگام پرتاب نیرویی معادل ۷۳ میلیون نیوتون تولید خواهد کرد. این میزان نزدیک به دو برابر نیرویی است که اَبَرموشک SLS هنگام پرتاب تولید کرد.
اسپیس ایکس برنامه‌های بزرگی برای استارشیپ در نظر دارد. این شرکت باور دارد که این فضاپیمای غول‌پیکر با ۱۲۰ متر ارتفاع می‌تواند استقرار روی ماه و مریخ را ازنظر اقتصادی امکان‌پذیر کند.

مترجم: نازنین‌زهرا بابایی
ویراستار: امیرعلی مومنی
منبع: space

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *