اخبار

نخستین تصاویر واضح از سیارک 1998OR2

نخستین تصاویر واضح از سیارک 1998OR2

همزمان با شیوع ویروس کووید ۱۹، سروکله جرمی در آسمان پیدا شد که اگر به زمین برخورد می‌کرد می‌توانست فاجعه‌ای بدتر از آنچه کرونا روی زمین رقم زده، ایجاد کند. در تیتر خبرها آمده بود که ناسا خبر از احتمال برخورد سیارکی به نام «1998OR2» به زمین داده است.

نگرانی و رعب و حشت از برخورد سیارک به زمین به حدی بالا گرفت که ناسا و کارگروه سنجش اجرام نزدیک به زمین در فضای مجازی به آن واکنش نشان دادند و اعلام کردند که برخورد خشنی در کار نیست و این جرم صرفا یک جرم بالقوه خطرناک است آن هم بدلیل جرم و سرعتی که دارد. جنجال سیارک خوابید اما با نزدیک شدن به موعد عبور آن از نزدیکی زمین، بار دیگر نامش در فضای مجازی پیچید و بار دیگر هول و ولایی به جان همه انداخت.

اما شب گذشته « Planetary Radar Science Group» به این عبور واکنش نشان داد: رصد خانه آرسیبو با استفاده از سیستم رادار قدرتمند خود در حال ردیابی این سیارک است، سیارک در تاریخ 10 اردیبهشت از فاصله امن 6.3 میلیون کیلومتر، معادل ۱۶ برابر فاصله ماه تا زمین عبور می‌کند. داده‌‌های راداری همچنین تایید می‌کند که سیارک or2 1998 تقریبا 2.1 کیلومتر قطر دارد، درحالیکه پیشتر درباره قطر این سیارک تخمین ۴ کیلومتری زده می‌شود. همچنین این رصدخانه نخستین تصاویر واضح ثبت شده از این سیارک را منتشر کرد.

از طرف دیگر این رادار عنوان کرده که این سیارک هر ۴ ساعت هم یکبار دور خودش می‌چرخد. جالب است بدانید که دانشمندان برای مشاهده و داده گیری از این سیارک تمام جوانب احتیاط را رعایت کردند و با توجه به شیوع ویروس کرونا که این روزها مانعی برای انجام تحقیقات هم شده، دانشمندان مجاب شدند که هنگام تصویربرداری از این جرم حتما ماسک بپوشند.اما اطلاعات این رصدخانه درباره این سیارک از ۱۳ اوریل به طور روزانه جمع آوری شدند و ادامه دارند.

در همین راستا اما رصدخانه Sveteloe روسیه نیز امواج راداری، این سیارک را با تلسکوپ ۳۲ متری رادیویی خود دریافت کرده است.به نظر می‌رسد تمام رصدخانه ها و دانشمندان از سراسر دنیا مشغول دریافت اطلاعات جدید درباره این سیارک هستند. البته این به آن معنا نیست که شما نگرانی درباره برخورد داشته باشید. همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، برخورد و نابودی در کار نیست. پس دست‌های خود را مرتب بشویید و از ابتلا به کووید 19 پیشگیری کنید!

سوگل دانایی
?مجله آوا استار

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *