اخبار

سیارک به زمین برخورد نمی‌کند، اما می‌توانید آن را رصد کنید! (لینک پخش زنده)

سیارک به زمین برخورد نمی‌کند، اما می‌توانید آن را رصد کنید!

تلسکوپ ها و دوربین دوچشمی های خود را برای رصد سیارکی که به زمین نزدیک می‌شود آماده کنید.

این که به نظر میرسد در این تصویر ثبت شده توسط رادیو تلسکوپ آرسیبو سیارک 1998OR2 ماسک زده، اتفاقی است؟ یا کووید ۱۹ نگاه ما به جهان را کاملا عوض کرده است؟ به هر حال اگر میخواهید این سیارک نسبتا بزرگِ نزدیک به زمین، و بالقوه خطرناک (pha) را ببینید، آماده باشید.
صبح روز 10 اردیبهشت این سیارک با سرعت بیش از 30 هزار کیلومتر بر ساعت و بدون خطر از فاصله ۶.۳ میلیون کیلومتری زمین یا به طور حدودی از فاصله ی ۱۶ برابر فاصله ماه تا زمین خواهد گذشت. سیارک های دیگری وجود دارند که از فاصله ی نزدیک تری به زمین گذشته اند اما گذر سیارک 1998OR2 به این دلیل قابل توجه است که این سیارک از بیشتر سیارک های رده ی خودش بزرگتر است و به اندازه ای پرنور خواهد شد که با تلسکوپ های کوچک قابل مشاهده است.
این سیارک توسط جستجوگر سیارکی نزدیک به زمین به اختصار NEAT در جولای ۱۹۹۸ کشف شده است. این جرم از دسته نسبتا نادر L سیارک های سنگی است که از فاصله ای نزدیک به حضیض مداری زمین میگذرد و به فاصله ای دورتر حدود ۵۷۰ میلیون کیلومتری در نقطه اوج مدار گردش خودش به دور خورشید میرود. با فرض این که بازتاب پذیری این سیارک همانند دیگر سیارک های سنگی است، ستاره شناسان قطر سیارک 1998OR2  را حدود ۲.۱ کیلومتر تخمین زده اند و با توجه به این موضوع این سیارک یکی از بزرگترین سیارک های بالقوه خطرناک یا به اختصار pha های شناخته شده است.
این سیارک بین روزهای 10 تا 14 اردیبهشت در گذر نزدیک خود به اوج درخشندگی، با قدری حدود ۱۰.۸ میرسد. تا جایی که حتی با یک تلسکوپ ۴.۵ اینچی زیر آسمان حومه شهرها  میتوان این مسافر آسمانی را که در آسمان ساعات اولیه شب بین صورت فلکی مار آبی و سکستانت میگذرد را رصد کرد. رصدگران باتجربه میتوانند این سیارک را در نیمه اردیبهشت دنبال کنند که به حرکتش تا میان صورت فلکی قنطورس ادامه میدهد تا جایی که از دید ما ناپدید شود.
اگر شما برای رصد این سیارک ابزاری ندارید در تاریخ 9 اردیبهشت، از ساعت 22:30 با مراجعه به لینک زیر می‌توانید گذر این سیارک را به صورت آنلاین مشاهده کنید.

به علت ابری شدن هوا پخش زنده ساعت 22:30 لغو شد، اما از ساعت 2:30 بامداد پخش زنده رصدخانه Slooh را در لینک زیر می‌توانید مشاهده کنید

پخش زنده گذر سیارک 1998OR2

در طی چند روز آینده حرکت ظاهری این سیارک به میزان یک چهارم درجه در هر ساعت یا ۱۵ ثانیه قوسی در هر دقیقه میرسد که می‌توان حرکت آن را طی دو دقیقه در بزرگنمایی ۱۰۰ برابری تشخیص داد.برای تشخیص سیارک، یک نقطه مشخص در طول مسیر گذر آن در زمان مشخص شده تعیین کنید و منتظر باشید که سیارک در مسیر خود به آن برسد. ستاره های درخشان و یا الگوهای ستاره ای در مسیر گذر سیارک محل های مناسبی برای تشخیص این جرم هستند. این سیارک  دقیقا شبیه  یک ستاره است اما به آرامی به سمت جنوب شرقی حرکت میکند.


نقشه مسیر عبور سیارک 1998OR2

اگر سیارک را پیدا کردید در ذهنتان یک جزیره مدور غیرعادی را مجسم کنید که تقریبا هر 4ساعت به دور خود و هر ۱۳۴۴ روز یک بار به دور خورشید میگردد. یا زمانی در در آینده ای دور را تصور کنید که این سیارک توانایی بالقوه برخورد به زمین را دارد و در یک لحظه پیش از برخورد فاجعه بار، تمام میدان دید تلسکوپ شما را پوشانده است! گذر نزدیک بعدی سیارک 1998OR2 در تاریخ 27 فروردین 1458 اتفاق می افتد؛ هنگامی که سه بار نزدیک تر از این گذر، از فاصله 4.6 برابر فاصله زمین تا ماه از کنار زمین میگذرد.
مرکز نجوم آوا استار در پی مسئولیت خود در برابر اطلاع رسانی صحیح اخبار و پدیده های نجومی مجددا تاکید می‌کند که با توجه به منابع معتبر، تا چند دهه آینده نه تنها در مورد این جرم، بلکه سایر اجرام و سیارک‌ها نیز هیچ گونه احتمال برخوردی وجود ندارد. اخبار زرد و شایعه مربوط به برخورد سیارک ها و یا مشاهده اجرام غیر عادی در آسمان همواره از تیترهای خبرگزاری های مختلف برای جذب مخاطب در فضای مجازی بوده و پیشنهاد میکنیم که در مواجهه با چنین اخباری صحت اطلاعات ارئه شده را حتما از منابع معتبر جویا شوید.
منبع: Sky&Telescope – NASA CNEOS
مترجم: نازنین زهرا بابایی
مجله نجوم آوا استار

بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “سیارک به زمین برخورد نمی‌کند، اما می‌توانید آن را رصد کنید! (لینک پخش زنده)

  1. رامتین گفت:

    سلام میشه زمان و محلی که میتونم با تلسکوپ مشاهده کنمو بگید مرسی

  2. رامتین گفت:

    سلام امروز 9 اردیبهشت
    میخواستم بدونم چه ساعتی با تلسکوپ میتونم سیار or2ببینم تو اسمون؟

  3. نیما شیری گفت:

    لطفا پخش زنده رو تو کانال اپارتتون هم بذارید که ما بعدا نگاه کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *