وبلاگ

اطلاعیه شماره 1 ششمین رقابت استارکاپ | ثبت نام آغاز شد

اطلاعیه شماره 1 ششمین رقابت استارکاپ

رقابت نجومی استارکاپ، نخستین رقابت چندگانه منجمان آماتور در ایران است که در طی آن همه توانایی‌های علمی و عملی منجمان آماتور سنجیده می‌شود و در نهایت افرادی که در مجموع همه مراحل، بالاترین امتیازات را کسب کنند به عنوان نفرات برتر معرفی خواهند شد.

استارکاپ در سال 1394 با هدف بالا بردن سطح دانش و مهارت منجمان آماتور، ایجاد فضای آموزشی برابر برای همه منجمان از سراسر ایران و گردهم آیی منجمان و تجربه رصدی هیجان انگیز زیر آسمانی تاریک در قلب پارک ملی کویر ایران به همت مرکز نجوم آوا استار برگزار شد و اکنون پس از برگزاری موفق 5 دوره رقابت، در آستانه ششمین رقابت استارکاپ هستیم. در طی 5 دوره برگزاری این رقابت تعداد زیادی از منجمان آماتور از سراسر ایران در استارکاپ شرکت کردند و با توجه به سطح علمی این رقابت، بسیاری از برندگان موفق به کسب مدال در المپیاد نجوم در سطح ملی و جهانی شدند. تیم علمی و اجرایی رقابت استارکاپ جمعی از مدال آوران المپیاد، نخبگان و اساتید حوزه نجوم هستند و در کنار بخش رقابت به آموزش نجوم به شرکت کنندگان می‌پردازند. از این رو به جرات می‌توان استارکاپ را بزرگترین و جامع ترین گردهمایی منجمان در سال دانست.

کاروانسرای قصر بهرام در 5 دوره گذشته میزبان برگزاری استارکاپ بود اما به دلیل شرایط همه‌گیری کرونا، برگزاری حضوری چنین رقابتی در کاروانسرای قصر بهرام میسر نیست و استارکاپ ششم به صورت مجازی برگزار می‌شود. گرچه شاید در نگاه اول، وجود چنین شرایطی برای استارکاپ نوعی ضعف و محدودیت تلقی شود، اما از نقطه نظری دیگر، این شرایط فرصتی استثنائی فراهم آورده تا این بار بر جنبه‌های دیگری از نجوم آماتوری تاکید کنیم که پیش از این امکان برگزاری رقابت در آن حوزه‌ها وجود نداشت.

امروزه با پیشرفت و توسعه فناوری، کمتر منجم آماتوری هست که همچنان به شیوه سنتی رصدهای خودش را ثبت کند، یا بدون کمک ابزارهای جدید به دنبال اجرام غیر ستاره‌ای، آسمان را بکاود. گرچه یافتن یک جرم سماوی از روی نقشه و با کمک پرش ستاره‌ها یا کشیدن طرح سحابی جبار از پشت دوربین دوچشمی همچنان لذت‌بخش است، ولی نمی‌توان انکار کرد که شیوه‌های جدیدتر درهای دیگری به روی نجوم آماتوری گشوده که در گذشته مهیا نبودند. در رقابت جدید استارکاپ که به صورت مجازی برگزار می‌شود، تاکید ما بر توانایی منجمان آماتور در استفاده از منابع موجود در اینترنت، نرم‌افزارهای کاربردی در نجوم و ابزارهای در دسترس است.

استارکاپ ششم در دو بخش رقابتی و آموزشی برگزار می‌شود.

بخش آموزشی شامل 3 کارگاه آنلاین است که تمامی علاقه‌مندان به نجوم می‌توانند در آن شرکت کنند.

بخش رقابت استارکاپ ششم شامل 3 آزمون است؛ آزمون کتبی، نقشه گنج، و آزمون رصدی و ثبت رصد.

سابق بر این بخش کتبی دارای سوالاتی چهار گزینه‌ای و تشریحی از بخش‌های متفاوت نجوم آماتوری بود. جایگزین رقابت کتبی امسال، آزمونی دارای چند پروژه کوچک است که تنها نیاز به درک و دانش نجومی و جست و جو در منابع (آنلاین و آفلاین) دارد. برای مثال می‌توانیم در یک پروژه کوچک، جواب این سوال را بیابیم که آیا در زمان نیوتون رویداد گذر زهره‌ای وجود داشت که نیوتون بتواند آن را رصد کند یا نه؟ این مسلما نیاز به جست و جو در منابع اینرنتی و آشنایی با نرم‌افزارهای نجومی مربوط به بازسازی پدیده‌های رصدی (مثل استاری نایت) دارد. تلاش ما بر این خواهد بود که موضوعات این آزمون مثل آزمون‌های کتبی سال‌های گذشته، شامل تمام جنبه‌های نجوم آماتوری باشد. در این مجموعه پروژه‌ها باید روش‌هایی که استفاده می‌کنید را به خوبی توضیح دهید، با توجه به محدودیت زمانی آزمون نمی‌توان انتظار تعداد زیادی از چنین پروژه‌هایی را داشت ولی سعی ما بر پوشش جامع مباحث نجومی خواهد بود.

آزمون نقشه گنج امسال کمابیش مشابه سال‌های گذشته برقرار خواهد بود. آزمون شفاهی به دلیل محدودیت‌ها برگزار نمی‌شود اما جایگزین آزمون رصدی و ثبت رصد، مجموعه‌ای از سوالات و پروژه‌های کوچک مربوط به رصد و تحلیل رصد خواهد بود. منظور از تحلیل رصد، تحلیل داده علمی نیست که نیاز به دانش آمار و احتمال دارد، بلکه منظور توانایی تحلیل پدیده‌ها، شناخت ابزارهای مناسب برای رصد یک جرم خاص، پیش‌بینی شرایط رصدی مناسب برای یک پدیده خاص، شناخت اجرامی که ممکن است در یک شب رصدی ببینید یا یافتن اطلاعات اجرامی که قبلا در یک شب رصدی دیده‌اید، است. تمامی این موارد نیاز به آشنایی شما با پایگاه‌های داده نجومی،  نرم‌افزارهای آسمان‌نما و ابزارهای اپتیکی دارد. برای آمادگی در بخش رقابت، مطالعه منابعی همچون کتاب‌های نجوم به زبان ساده، نجوم دینامیکی، آشنایی با صور فلکی، اصول پیمایش آسمان و کار با نرم‌افزارهای نجومی توضیه می‌شود.

شرکت کنندگان بخش رقابتی، همچون سال‌های گذشته می‌توانند به صورت رایگان در کارگاه‌های بخش آموزشی شرکت کنند.

جزئیات بیشتر درباره بخش‌های مختلف استارکاپ ششم در اطلاعیه‌های آینده دبیرخانه برگزاری رقابت منتشر می‌شود.

 

زمان برگزاری: پنجشنبه و جمعه 18 و 19 شهریور 1400 (به صورت مجازی)

جوایز نفرات برگزیده استارکاپ:

نفر اول رقابت: کاپ ویژه + نیم سکه

نفر دوم رقابت: ربع سکه

نفر سوم رقابت: سکه گرمی

نفر برگزیده بخش آموزشی: دوربین دوچشمی Cometron 7×50

هزینه ثبت نام: 100 هزار تومان

مهلت ثبت نام: تا پایان روز چهارشنبه 10 شهریور 1400

 

سایت رسمی رقابت استارکاپ

www.StarCup.org

فرم ثبت نام در استارکاپ 1400

http://starcup.org/register/

کانال رسمی اطلاع رسانی رقابت استارکاپ

https://t.me/starcup_official

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *