رویداد, اخبار

دنباله‌دار نئووایز وارد آسمان شامگاهی شد / نقشه و راهنمای رصد

دنباله‌دار نئووایز وارد آسمان شامگاهی شد

در ادامه حرکت دنباله‌دار پرنور نئووایز به سمت شمال غرب، این دنباله‌دار از امشب در آسمان شامگاهی قابل رویت می‌شود. روشنایی نئووایز نسبت به روزهای گذشته اندکی کاهش پیدا کرده اما همچنان در محدوده رویت با چشم غیر مسلح قرار دارد. با این وجود، به علت ارتفاع کم نئووایز و کاهش روشنایی اجرام در نزدیکی افق، تشخیص و رویت آن با چشم غیر مسلح کار دشواریست. اما به کمک یک دوربین دوچشمی کوچک یا تلسکوپ می‌توانید به سادگی این دنباله‌دار زیبا را رصد کنید.

دنباله دار نئووایز تا 27 تیر از حدود قدر 2 و پس از آن تا 1 امرداد از حدود قدر 3 در آسمان شامگاهی می‌درخشد. این دنباله‌دار هم اکنون در صورت فلکی سیاهگوش قرار دارد و در شب‌های آینده وارد صورت فلکی دب اکبر می‌شود.

نقشه مسیر حرکت دنباله دار نئووایز در آسمان شامگاهی

از حوالی ساعت 21 و با تاریک شدن آسمان، نئووایز در سمت شمال غرب و در ارتفاع حدود 10 درجه نمایان می‌شود و تقریبا 1 ساعت بالای افق قرار دارد. در شب‌های آینده ارتفاع نئووایز افزایش می‌یابد و مدت زمان بیشتری را برای رصد آن در اختیار داریم. به عنوان مثال در تاریخ 29 تیر ارتفاع نئووایز به 20 درجه از افق شمال غربی می‍رسد.

برای رصد نئووایز چند نکته را در نظر داشته باشید:
– با توجه به اینکه دنباله دار در ارتفاع کمی از افق قرار دارد، برای رویت بهتر آن به افق شمال غربی باز و بدون غبار و آلودگی نوری احتیاج دارید.
– انتظار دیدن جرمی پرنور مثل تصاویر این پست را نداشته باشید! این عکس‌ها با نوردهی طولانی و لنز تله ثبت شده‌اند و با چشم غیر مسلح روشنایی و اندازه دنباله‌دار کمتر از چیزیست که در تصاویر می‌بینید.
– با وجود نکات قبل، همچنان فرصت عکاسی و رصد نئووایز با ابزارهای رصدی فراهم است؛ رصد این دنباله‌دار که به پرنورترین دنباله‌دار دهه اخیر هم معروف شده است را به هیچ وجه از دست ندهید!
بهترین زمان رصد: 24 تا 29 تیر ساعت 21
سمت: افق شمال غربی
رویت پذیری با چشم غیر مسلح: به سختی

امیرعلی مومنی
مجله آوا استار

 

نقشه آسمان در ساعت 21

نمودار پیش‌بینی قدر دنباله دار نئووایز در 2 ماه آینده

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “دنباله‌دار نئووایز وارد آسمان شامگاهی شد / نقشه و راهنمای رصد

  1. محمد گفت:

    با توجه به کوه های شمال تهران و ارتفاع دنباله دار، عملا رصد در این شهر امکانپذیر نیست، درسته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *