اخبار

کپسول دراگن سرنشین‌دار امشب پرتاب می‌شود

پرتاب آمریکایی؛ تحقق رویای اسپیس ایکس

اسپیس ایکس  قرار است به رویای خود جامه عمل بپوشاند. این شرکت قرار است سرانجام امشب دو فضانورد ناسا را به ایستگاه فضایی منتقل کند. اتفاقی که البته ممکن است تنها تغییرات پیش بینی نشده آب و هوا آن را به تعویق بیندازد.

یورونیوز درباره این ماموریت نوشته است: «هدف اسپیس‌ایکس از مأموریت دمو-۲ این است که برای نخستین بار کپسول فضاپیمای دراگن ۲ را که ساخت همین شرکت است، به همراه سرنشین در فضا آزمایش کند. این فضاپیما در گذشته تنها یک بار در مارس ۲۰۱۹ آن هم بدون سرنشین انسان و با آدمک مدل آزمایش شد که آزمایش موفقیت‌آمیزی بود.»

سایت اسپیس نیز درباره این ماموریت آورده است که از سال ۲۰۱۱ ناسا فضاپیماهای شاتل را بازنشسته کرد و از بعد آن این فضاپیمای سایوز روسی بود که به عنوان وسیله پرتاب فضانوردان مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این تفاسیر باید گفت که اکنون پس از 9 سال این نخستین بار است که فضانوردان آمریکایی با یک فضاپیمای آمریکایی راهی ایستگاه فضایی می‌شوند.

باب بهنکن و داگ هرلی دو فضانورد کارکشته آمریکایی سرنشینان کپسول فضایی “دراگون کرو” هستند. آنها پیش از پرتاب مدتی را در قرنطینه سپری کرده‌اند؛ هم برای کرونا و هم به این خاطر این که آلودگی را به ایستگاه فضایی منتقل نکنند.

دراگن کرو ساعت 1 بامداد پنجشنبه 8 خرداد  به وسیله راکت فالکن 9 از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب خواهد شد و پس از 19 ساعت تعقیب ایستگاه فضایی در مدار، به آن متصل خواهد شد.

گفته شده که  فضانوردان به محض اینکه به مدار مورد نظر برسند آزمایش‌های مختلفی روی فضاپیما انجام می‌دهند. نکته قابل توجه در این پرتاب لباس جدید فضانوردان است که در پرتاب های دراگن کرو استفاده خواهد شد.  این لباس مانند لباس های پیشین بزرگ و گشاد نیست و ظاهری شبیه به لباس فضانوردان در فیلم های علمی تخیلی دارد! همچنین به جای صفحه های پر از کلید، فضانوردان این بار با صفحات لمسی کار کنترل و هدایت را انجام خواهند داد.

لینک پخش زنده از کانال یوتیوب ناسا

لینک پخش زنده از کانال یوتیوب اسپیس ایکس

سوگل دانایی

مجله آوا استار

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *