اخبار

کشف نشانه‌هایی از حیات در سیاره زهره

کشف نشانه‌هایی از حیات در سیاره زهره

کشف نشانه‌هایی از حیات در سیاره زهره

یک تیم بین المللی از ستاره شناسان از کشف مولکول نادر -فسفین- در ابرهای زهره خبر دادند. در زمین، این گاز فقط به صورت صنعتی یا توسط میکروب هایی تولید می شود که در محیط های فاقد اکسیژن رشد می کنند. ستاره شناسان برای دهه ها حدس می‌زدند كه ابرهای مرتفع در زهره می تواند خانه ای برای میكروب ها باشد – مکانی دور از سطح داغ سیاره، اما نیازمند به تحمل محیط اسیدی بالا. مشاهده فسفین در زهره می تواند نشانه‌ایی از کشف حیات فرا زمینی هوایی باشد.

رهبر تیم، جین گریوز از دانشگاه کاردیف در انگلیس، که اولین بار در مشاهدات تلسکوپ جیمز کلرک مکسول (JCMT) علائم فسفین را مشاهده کرد، می‌گوید: “هنگامی که ما اولین نشانه‌ها از فسفین را در طیف زهره دریافت کردیم، خیلی عجیب و شوکه کننده بود!”

برای تأیید کشف محققان، لازم بود که از ۴۵ آنتن آلما در شیلی و یک تلسکوپ حساس تر در رصدخانه جنوب اروپا(ESO)، استفاده شود. هر دو آن‌ها، با استفاده از طول موج حدود ۱ میلی متر زهره را رصد کردند، طول موجی بسیار بلندتر از آن که چشم انسان می‌بیند – به طوری‌که فقط تلسکوپ هایی که در ارتفاعات بالا هستند، می توانند آن را تشخیص دهند.

تیم بین المللی، که شامل محققانی از انگلستان، ایالات متحده و ژاپن است، تخمین می‌زنند که فسفین در ابرهای زهره با غلظت کمی وجود دارد، فقط حدود بیست مولکول در هریک میلیارد. آنها به دنبال مشاهدات خود، برای پاسخ به این سوال که آیا این مقادیر می‌تواند از فرآیندهای غیربیولوژیکی طبیعی در کره زمین حاصل شود، محاسباتی انجام دادند. برخی از ایده‌ها شامل نور خورشید، مواد معدنی منفجر شده از سطح زهره که به سمت بالا می رود و آتشفشان یا صاعقه بود، اما هیچ یک از آن ها نتوانستند به اندازه کافی فسفین بسازند. مشخص شد که این منابع غیر بیولوژیکی حداکثر یک ده هزارم فسفینی را که تلسکوپ‌ها دیده‌اند، تولید می‌کنند.

به گفته این تیم، برای مشاهده مقدار فسفین موجود بر روی زهره، موجودات خاکی فقط باید با حدود ۱۰٪ از حداکثر بهره وری خود کار کنند. باکتری‌های زمین به عنوان تولید کننده فسفین شناخته شده‌اند.

آنها فسفات را از مواد معدنی یا مواد بیولوژیکی می‌گیرند، هیدروژن اضافه می‌کنند و در نهایت فسفین را دفع می‌کنند. هر موجودی در زهره احتمالا با پسرعموی زمینی‌اش بسیار متفاوت خواهدبود، اما هر دوی آن‌ها می‌توانند منبع فسفر در جو باشند.

در حالی که کشف فسفین در ابرهای زهره بسیار غیرمنتظره بود، محققان از مشاهدات خود اطمینان دارند.

آنیتا ریچارد عضو تیم آلما می‌گوید: “زمانی که زهره در زاویه مناسبی با زمین قرار داشت شرایط خوبی در آلما برای پیگیری مشاهدات بود. پردازش داده ها یک حقه بود، زیرا آلما معمولا به دنبال اثرات بسیار ظریف در اجرام بسیار روشن مانند زهره نیست.” گریوز رهبر مقاله منتشر شده اضافه کرد: “در نهایت، ما دریافتیم که هر دو رصدخانه یک چیز را دیده‌اند – جذب ضعیف در طول موج متناسب با گاز فسفین، جایی که مولکول‌ها توسط ابرهای گرم‌تر زیرین نمایان می‌شوند.”

ستاره شناس ESO و مدیر عملیات آلما، لئوناردو تستی می گوید: “تولید غیر بیولوژیکی فسفین در زهره با درک فعلی ما از شیمی فسفین در جو سیاره های سنگی، مغایرت دارد. تأیید وجود حیات در جو زهره یک پیشرفت بزرگ برای علم اخترزیست‌شناسی خواهد بود؛ بنابراین، ضروری است که این نتایج هیجان‌انگیز با استفاده از مطالعات نظری و شهودی بعدب یررسی شود، تا از احتمال تفاوت در منشأ شیمیایی فسفین در سایر سیارات سنگی با زمین، متمایز شود.”

منبع: ESO

مترجم: مبارکه حدادی

دانلود اپلیکیشن آوا استار

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “کشف نشانه‌هایی از حیات در سیاره زهره

  1. چوچو برایی از نظامشهر گفت:

    ما جوونای بیکارو بفرستین اونجا فقط تو رو یکی نیاد اونجا علی برکت الله بگه .

  2. محمد جواد گفت:

    هورااااااا آدم فضایی وجود داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *