رویداد, مقاله

راهنمای رصد دنباله‌دار NEOWISE

راهنمای رصد دنباله‌دار NEOWISE

راهنمای رصد دنباله‌دار NEOWISE

پس از ناامیدی رصدگران از دو دنباله‌دار SWAN و ATLAS، حالا آسمان میزبان مهمان تازه‌ای است: دنباله‌دار Neowise.

این دنباله‌دار نخستین بار در 8 فروردین 99 (27 مارس 2020) توسط کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ اجرام نزدیک زمین ناسا (Near Earth Object Wide-field Infrared Survey Explorer)کشف شد. با توجه به تکه‌تکه شدن دنباله‌دارهای SWAN و ATLAS، امید چندانی به یکپارچه ماندن NEOWISE و کاهش قدرش نمی‌رفت. هفتۀ گذشته و حوالی تاریخ 8 تیرماه، این دنباله‌دار از قدر 7 در آسمان مشاهده می‌شد. ولی چند روز بعد و در 11 تیرماه، رصدگران توانستند آن را در آسمان صبحگاهی و از قدر حدود 1 تشخیص دهند.

دنباله‌دار NEOWISE در حال حاضر در حداکثر روشنایی قرار دارد و از قدر حدود 1.5 در آسمان صبحگاهی می‌درخشد. پیش‌بینی می‌شود که روشنایی آن رفته‌رفته کاهش پیدا کند و در اواسط مرداد به قدر 6.6 برسد. افزایش روشنایی این دنباله‌دار باعث امیدواری رصدگران شد و عکاسان زیادی موفق به ثبت تصاویری زیبا از این دنباله‌دار شدند؛ اما بعید به نظر می‌رسد که بتوانیم شاهد یک دنباله‌دار درخشان دیگر (بعد از هِیل باپ در سال 1376) باشیم.

تا پایان هفته این دنباله‌دار در حداکثر روشنایی خود به سر می برد و حتی در آسمان های شهری هم درصورت نبودن غبار در افق شانس دیدن آن را با چشم غیر مسلح داریم. دنباله‌دار NEOWISE حدود ساعت 4:45 بامداد از سمت شمال شرق طلوع کرده و تا ساعت 5:15 دقیقه، پیش از روشن شدن کامل هوا، در ارتفاع 10 درجه از افق قابل رویت است. صورت فلکی ارابه ران راهنمای خوبی برای پیدا کردن این دنباله دار زیباست، تا پایان هفته این دنباله دار در سمت شرق این صورت فلکی در حال حرکت به سمت شمال غرب است.

هرچند روشنایی NEOWISE رو به کاهش است، اما موقعیتش در آسمان بهتر می‌شود. تا حوالی تاریخ 21 تیرماه، ارتفاع دنباله‌دار در آسمان صبحگاهی رفته‌رفته افزایش می‌یابد و پیش از فلق دریایی (وقتی خورشید 12 درجه زیر افق است) به حدود 10 درجه در افق شمال شرقی می‌رسد. برای وضعیت بهتر رصدی، می‌توانید حوالی 22 تیرماه آن را در آسمان شامگاهی و در افق شمال غربی ببینید. دنباله‌دار حالا در آسمان شامگاهی اوج می‌گیرد و در 4 مرداد به ارتفاع حدود 30 درجه از افق می‌رسد؛ اما برای دیدنش احتیاج به یک دوربین دوچشمی یا تلکسوپی کوچک دارید و در محدوده صورت فلکی گیسوی برنیکه می‌توانید پیدایش کنید.

دارا تیموری‌فر

مجله آوا استار

راهنمای رصد دنباله‌دار NEOWISE

بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “راهنمای رصد دنباله‌دار NEOWISE

  1. سعید بنیادی گفت:

    بسیار عالی. خدا بهتون عمر با عزت بده

  2. کوروش گفت:

    ممنون از راهنمایی عالی شما انشاالله همیشه در فعالیتهای علمی خود موفق باشید.

  3. رضا رنجبر گفت:

    واقعا عالی بود منطزر اخبار بعدی شما هستیم

  4. گامران گفت:

    ایکاش مثل زمان های گذشته که اسامی ایرانی بر روی ستارکان و منظومه ها و سیارات نهاده می شد هم اکنون نیز کشفیات در عالم نجوم به آن صورت ادامه می یافت.
    انگار به کل این قضیه فراموش شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *