اخبار

آخرین اخبار تلسکوپ فضایی جیمز وب

آخرین اخبار تلسکوپ فضایی جیمز وب

 

دوشنبه 4 بهمن

تلسکوپ فضایی جیمز وب به مدار خود در نقطه لاگرانژی دوم رسید
تلسکوپ وب دقایقی قبل، ساعت ۲۲:۳۰ دوشنبه ۴ بهمن به وقت ایران ،موتورهای پیشران خود را به مدت نزدیک به ۵ دقیقه (۲۹۷ ثانیه) روشن کرد تا آخرین اصلاح مداری برای رسیدن به مقصد را انجام دهد. این احتراق تلسکوپ وب را با موفقیت در مدار خود به دور نقطه لاگرانژی دوم، جایی در فاصله یک و نیم میلیون کیلومتری از زمین قرار داد.
احتراق نهایی، تنها به اندازه ۱.۶ متر بر ثانیه (معادل سرعت یک پیاده روی معمولی) به سرعت تلسکوپ وب افزود تا آن را در یک مدار هاله به دور نقطه لاگرانژی دوم قرار دهد.
بیل نلسون، مدیر ناسا گفت: ” وب، به خانه خوش آمدی! به تمام تیم ماموریت، برای تمام تلاش‌هایشان به منظور رساندن امن تلسکوپ به L2 تبریک می‌گویم. ما یک قدم به کشف اسرار کیهان نزدیکتر شدیم و من بی صبرانه منتظرم تا اولین نماهای جدید وب از کیهان را در تابستان امسال ببینم.”

 

یکشنبه 19 دی

بال‌های آینه اصلی تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت باز شدند. با انجام این عملیات، مراحل باز شدن تلسکوپ وب به پایان رسید.

 

جمعه 17 دی

حساب کاربری توییتر تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از باز شدن سپر خورشیدی، حساب کاربری خورشید، زمین و ماه ناسا را بلاک کرد!

 

چهارشنبه 15 دی

پایه‌های آینه ثانویه تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت باز و در جای خود قفل شدند. این آینه 74 سانتیمتری روی پایه‌هایی به طول 7.6 متر قرار دارد و نور را به سمت ابزار‌های تلسکوپ بازتاب می‌کند. مرحله بعدی، باز شدن رادیاتور و پس از آن باز شدن بال‌های آینه اصلی تلسکوپ است.

 

چهارشنبه 15 دی

عملیات کشش 5 لایه سپر خورشیدی تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت به پایان رسید. با انجام این عملیات، تلسکوپ وب، 75% از 344 نقطه تکی شکست خود را پشت سر گذاشته است. عملیات بعدی، باز شدن آینه ثانویه است که امشب انجام می‌شود.

 

سه‌شنبه 14 دی

تلسکوپ فضایی جیمز وب عملیات کشش لایه‌های سپر خورشیدی را آغاز کرد. در ساعات گذشته 3 لایه از 5 لایه سپر خورشیدی کشیده شده‌اند و کشش 2 لایه دیگر نیز امروز انجام می‌شود.

 

شنبه 11 دی

تیرهای میانی سپر خورشیدی تلسکوپ فضایی جیمز وب باز شدند. در این مرحله 107 عملگر مکانیکی که وظیفه محافظت از سپر و بسته نگه داشتن آن را داشتند، با موفقیت آزاد شدند. سپر هم اکنون شکل لوزی خود را به دست آورده است و مرحله بعدی جدا شدن 5 لایه سپر و کشش آن‌هاست.

 

پنجشنبه 9 دی

پوسته سپر خورشیدی تلسکوپ فضایی جیمز وب باز شد. این پوسته در طول پرتاب از لایه‌های نازک سپر خورشیدی محافظت کرده‌است. مرحله بعدی، باز شدن تیر میانی سپر خورشیدی است.
فلپ تکانه تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت باز شد. این فلپ وظیفه حفظ تعادل و پایداری رصدخانه در برابر فشار فوتون‌های نور بر محافظ خورشیدی بزرگ جیمز وب را بر عهده دارد.
برج قابل تنظیم (DTA) تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت باز شد. این برج به اندازه 122 سانتیمتر ارتفاع گرفته است تا بین ابزارهای علمی و موتور پیشران فاصله ایجاد کند. این فاصله هم به منظور سردتر شدن ابزارها و هم به منظور ایجاد فضای کافی برای گسترش محافظ خورشیدی است.

 

چهارشنبه 8 دی

برآوردهای تیم تلسکوپ جیمز وب نشان می‌دهد با توجه به دقت پرتاب و دو احتراق اخیر برای اصلاح مسیر، تلسکوپ وب سوخت کمتری برای مانورهای مداری بعدی احتیاج دارد. در نتیجه فعالیت علمی تلسکوپ تا بیش از ۱۰ سال می‌تواند ادامه داشته باشد‌. برآورد قبلی برای فعالیت وب، بین ۵ تا ۱۰ سال بود.
باز شدن موفق پالت عقبی محافظ خورشیدی تلسکوپ فضایی جیمز وب تایید شد.

 

سه‌شنبه 7 دی

تلسکوپ فضایی جیمز وب عملیات باز کردن محافظ خورشیدی را آغاز کرد. باز شدن موفق پالت جلویی محافظ خورشیدی تایید شد.

 

یکشنبه 5 دی

ناسا اعلام کرد تلسکوپ فضایی وب نخستین احتراق خود برای تصحیح مداری و حرکت به سوی نقطه لاگرانژی دوم را با موفقیت انجام داده‌است. این احتراق ساعت ۴:۲۰ بامداد به وقت ایران آغاز شده و به مدت ۶۵ دقیقه ادامه داشته‌است. این آخرین مرحله از عملیات تلسکوپ وب بود که باید در زمان معینی انجام می‌شد. از این مرحله به بعد، تیم عملیات بسته به شرایط می‌توانند برنامه زمانی ماموریت را تغییر دهند.

 

شنبه 4 دی ساعت 16:22

پنل خورشیدی وب با موفقیت باز شد و باتری‌های وب حالا در حال شارژ هستند.

 

شنبه 4 دی ساعت 15:50 به وقت ایران

تلسکوپ فضایی جیمز وب پرتاب شد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *