مرکز نجوم آوا استار در تاریخ ۱ بهمن ۱۳۸۸ به همت سید مصطفی امام آغاز به کار کرد .

آوا استار در ابتدا فقط یک وبسایت ساده بود که عمدتاً به نشر اخبار نجومی داخلی و ترجمه اخبار خارجی می‌پرداخت. اما پس از راه‌اندازی انجمن گفتگوی نجومی (فروم آوا استار) در ابتدای شهریور ۸۹ به سرعت بر تعداد اعضای فروم آوا استار اضافه شد. به‌طوری‌که هم‌اکنون این انجمن مجازی با بیش از 15 هزار عضو از سراسر ایران، پرمخاطب‌ترین وبسایت نجومی ایرانی به شمار می‌رود.

 

فروم آوا استار

فروم آوا استار مکانی مجازی است که به اعضای خود امکان تبادل نظر و مباحثه درباره کلیه موضوعات مرتبط با علم نجوم را می‌دهد. هم‌اکنون، پس از گذشت 10 سال از فعالیت فروم آوا استار، گردآوری مطالب علمی توسط اعضای پُر تلاش و علاقمه‌مندان نجوم، موجب ایجاد گسترده‌ترین منبع مطالعاتی در زمینه نجوم در فضای مجازی شده است. همچنین این مطالب و بحث‌های علمی توسط یک تیم مدیریتی، متشکل از منجمانِ آماتور باسابقه، مدرسانِ نجوم، دارندگان مدال‌های کشوری و جهانی المپیاد نجوم و … بررسی و کنترل می‌شود به طوری که می‌توان گفت مطالب آموزشی موجود در فروم آوا استار با اطمینان بسیار زیادی مطالبی درست و مفید جهت مطالعه علاقمه‌مندان به نجوم به شمار می‌رود.

 

اپلیکیشن و مجله آوا استار

با‌توجه‌به تغییر ساختار شبکه‌های مجازی در سال‌های اخیر و افول استفاده از فروم‌ها، مرکز نجوم آوا استار نیز همراه با این تغییرات اقدام به راه‌اندازی اپلیکیشن و مجله نجومی آوا استار کرد تا در بستری مناسب به ادامه فعالیت‌های علمی-ترویجی خود بپردازد. مجله الکترونیک آوا استار از مهر 1397شروع به انتشار کرد و هم‌اکنون یکی از معتبرترین و پرمخاطب‌ترین مجلات علمی کشور در زمینه رسانه‌های دیجیتال به شمار می‌رود. مطالب این مجله همچون فروم آوا استار توسط تیم تحریریه متشکل از منجمان آماتور باسابقه، مدرسان نجوم، دارندگان مدال المپیاد نجوم، مترجمان، گویندگان و تدوینگران حرفه‌ای تهیه و تنظیم می‌شود.

 

دوره‌های آموزشی نجوم

مرکز نجوم آوا استار در راستای ایجاد فضای آموزشی مناسب برای تمامی علاقه‌مندان به نجوم اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی در شاخه‌های نجوم مقدماتی، نجوم پیشرفته، نجوم رصدی، عکاسی نجومی و… می‌کند. در طراحی آموزشی این دوره‌های ترمیک فصلی، علاقه‌مندان از سطح مبانی و به صورت پایه‌ با مفاهیم اصلی نجوم آشنا خواهند شد و پس از سپری کردن دوره‌های “مبانی نجوم ۱” و “مبانی نجوم ۲”، می‌توانند دوره‌های پیشرفته موضوعی مورد علاقه خود را انتخاب کنند. مدرسان این دوره‌ها نیز گروهی از کارشناسان آوا استار هستند.

 

مدرسه المپیاد نجوم آوا استار

مدرسه آنلاین المپیاد نجوم آوا استار با هدف برگزاری کلاس، مشاوره، آزمون و هرآنچه برای موفقیت در المپیاد نجوم و اخترفیزیک لازم است با کمترین هزینه برای دانش‌آموزان شکل گرفته است. امید است تا ازاین‌طریق دانش‌آموزان همه‌ی مناطق کشور که دسترسی مناسبی به امکانات آموزشی ندارند بتوانند وارد این مسیر شوند و با کمک هم بتوانیم عدالت آموزشی را در این حوزه در سطح کشور برقرار کنیم.

در این دوره‌های آنلاین دانش‌آموزان در منازل خود و با استفاده از کامپیوتر شخصی در کلاس حضور خواهند داشت و مدرس کلاس از طریق یک نرم‌افزار تخصصی آموزش مجازی با دانش‌آموزان در ارتباط خواهد بود. دانش‌آموزان، هم‌زمان از طریق صدا و تصویر و تخته و فایل‌های آموزشی با مدرس در ارتباط هستند که به‌صورت هم‌زمان می‌توانند از طریق متن یا صوت سوالات خود را نیز مطرح کنند.

 

گشت‌های رصدی

شب‌های رصدی بخش جدایی ناپذیری از دنیای نجوم آماتوری است. مرکز نجوم آوا استار در راستای فراهم کردن شرایطی مناسب و ایمن برای رصدگران آسمان شب، گشت‌های رصدی متعددی را در تاریک‌ترین آسمان‌های ایران برگزار می‌کند. در طی ده سال گذشته و با برگزاری بیش از 50 گشت رصدی، مرکز نجوم آوا استار به یکی از با تجربه‌ترین و تخصصی‌ترین مراکز برگزاری تورهای علمی-آموزشی نجوم بدل گشته است.
همچنین در راستای ترویج علم نجوم و همگانی و دسترس‌پذیر کردن این علم، برگزاری شب‌های نجومی و برنامه‌های رصدی رایگان درون شهری از فعالیت‌های همیشگی آوا استار به حساب می‌آید.

 

رقابت استارکاپ

رقابت نجومی استارکاپ، نخستین رقابت جامع منجمان آماتور در ایران است که در طی آن همه توانایی‌های عِلمی و عَملی منجمان آماتور سنجیده می‌شود و درنهایت افرادی که در مجموع همه مراحل، بالاترین امتیازات را کسب کنند به‌عنوان نفرات برتر معرفی خواهند شد.

رقابت استارکاپ در سال 1394 با هدف بالا بردن سطح دانش و مهارت منجمان آماتور، ایجاد فضای آموزشی برابر برای همه منجمان از سراسر ایران و گردهمایی منجمان و تجربه رصدی هیجان‌انگیز زیر آسمانی تاریک در قلب پارک ملی کویر ایران برگزار شد و اکنون پس از برگزاری 8 رقابت موفق در آستانه نهمین رقابت استارکاپ هستیم. استارکاپ در چند بخش شامل رقابت اصلی و آموزشی برگزار می‌شود.

 

فروشگاه محصولات نجومی

مرکز نجوم آوا استار در راستای پوشش ضعف عدم دسترسی علاقه‌مندان به ابزارهای نجومی باکیفیت و قدرتمند و با تکیه بر امکانات بین‌المللی خود، اقدام به اخذ نمایندگی محصولات کمپانی سلسترون (Celestron) نمود و فروشگاه محصولات نجومی آوا استار را تاسیس نمود.

Celestron یکی از معتبرترین و نام‌آشنا‌ترین برندهای تولید تلسکوپ، دوربین دوچشمی و به‌طورکلی اقلام اپتیکی در جهان است که امروزه بسیاری از منجمان در سراسر جهان از محصولات این شرکت استفاده می‌نمایند. طیف گسترده‌ای از به‌روزترین ابزارآلات نجومی، در بخش فروشگاهی آوا استار برای علاقه‌مندان به نجوم و رصد آسمان شب فراهم شده است.

مرکز نجوم آوا استار با بهره‌گیری از توانایی‌ها و نظرات ارزشمند مدیران و اعضای گرامی و با تکیه بر اشتیاق فراوان اعضا به فعالیت‌های علمی، با توسعه فعالیت‌های خود، طرح‌های علمی–آموزشی دیگری را نیز راه‌اندازی کرد که هرکدام به تنهایی می‌تواند بخشی از خلأهای موجود در جامعه نجومی کشور را برطرف نمایند.

از جمله این طرح‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویکی نجوم

– آکادمی آموزش نجوم آوا استار

– تقویم نجومی ایران

– گالری عکس آوا استار

– پروژۀ نقشه آسمان تاریک ایران

 

اما فارغ از فعالیت‌های مجازی، مرکز نجوم آوا استار فعالیت‌های دیگری نیز در جهت خدمات رسانی به علاقه‌مندان به نجوم در سراسر کشور دارد. از جمله:

– برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی

– برگزاری گشت‌های رصدی و عکاسی

– برپایی نمایشگاه‌های عکس گروهی با استفاده از آثار اعضاء

– تولید فیلم‌های آموزشی و ترجمه تخصصی مستند‌های علمی

– تدوین دوره‌های آموزش نجوم در سطوح مختلف برای مدارس

و …

در مجموع مرکز نجوم آوا استار، پشتوانه تعداد پرشماری از اعضای فعال و علاقه‌مند در سراسر کشور است. همچنین به واسطه فعالیت‌های متنوع نجومی و پوشش کلیه نیازهای جامعه نجوم آماتوری ایران، با وجود عدم استفاده از منابع دولتی، هم‌اکنون به بزرگ‌ترین مرکز فعالیت‌های نجومی در ایران تبدیل شده است.

آوا استار از همکاری با مراکز فعال نجومی به شدت استقبال می‌نماید. چراکه معتقدیم کار گروهی قطعاً باعث پیشرفت کل جامعه نجومی ایران خواهد شد.

امید است با لطف خداوند متعال بتوانیم به زودی خدمات ارزنده‌تری در مسیر رشد و تعالی دانش اخترشناسی در کشور ارائه نماییم.

لطفاً ما را از پیشنهادات و نظرات ارزشمند خود محروم نفرمایید.